5 myter om E-postmarknadsföring

1. ”Radera aldrig mottagare från din lista”

”- WOW, jag har 8.000 mottagare på den lista vilka får vårt nyhetsbrev. 
– Nemen, vad roligt! Hur har du samlat in dessa?
– Jag vet inte, de har hängt med sedan starten 2006 vad jag vet..
– Aha, men de läser era utskick, eller?
– Nja.. men visst är det många mottagare ändå?”

Ja, då börjar vi med myt nummer 1. I genomsnitt förlorar  listor 25% av dina mottagare per år om du inte aktivt bearbetar dem och håller dem ”up to date”. Detta bla. eftersom personer byter jobb och därmed även e-postadress alternativt kanske inte finner innehållet lika relevant för sin nya arbetsroll. Genom att inte underhålla dina mottagarlistor är kanske listan längre, men de ger dig inte relevant statistik och du når inte ut till ”rätt” mottagare.

 

2. ”Ju fler bilder desto bättre”

Bilder är fantastiskt och hjälper dig att skapa en känsla i ett utskick. men för många bilder kan ställa till det, och det gäller helt enkelt att hitta en balans. För även om bilder i utskick är snyggt visuellt kan det bidra till att mailet blir tungt och att det därmed tar lång tid att öppna för mottagare. Så, tips! Håll text och bild till 60:40.

 

3. ”Fler mail genererar större intäkter”

”Halleluja! Detta erbjudande vi skickade via mail genererade 200 000 kr i intäkter, det är lika bra att jag skickar 10 mail till” 

E-postmarknadsföring är bra för att öka dina intäkter, då du når ut till många till en låg kostnad. Men att skicka en mängd mail utan tanke eller ”bara för att..” ger dig troligtvis motsatt effekt i längden. Ni känner säkert igen er själva, erbjudanden vill man gärna ska vara kopplat till något man själv är intresserad av eller googlat fram på webben och tidsbegränsat (att det känns extra speciellt får oss mottagare att agera). Så, om jag skulle få få 3 snarlika erbjudanden inom kort tid, kanske jag istället skulle tänka ”jag behöver inte köpa detta just nu, snart kommer säkert ett nytt erbjudande”.

Hitta därför en frekvens som passar dig, och tänk på att öka successivt, så att du inte riskerar att skrämma iväg dina mottagare.

 

4. Många länkar = högre engagemang från dina mottagare

Den fjärde myten rör länkar och klickfrekvens och jag säger återigen, hur tråkigt det än låter, ”Lagom är bäst”. En mängd olika länkar kan förvirra mottagaren och du kanske inte når ut med . Det viktigaste är att du är tydlig med vad det är du vill uppnå med utskicket och dina CTA:s (Call to actions).

 

5. ”Avsändaradressen bör alltid vara företagsnamnet”

Min första tanke till ovanstående är; varför då?
Självklart behöver ni inte alltid ha företagsnamnet som avsändare, det viktigaste är väl att mottagaren känner igen avsändaren för att på så vis öka öppningsfrekvensen. Utgå därför istället från vad som är syftet med utskicket och till vem skickar du? Pröva dig fram och se vad som leder till högst engagemang hos dina mottagare. Kanske är det företagets kontakt hos dig som ska vara avsändaren för att öka igenkänningsfaktorn?

 

Du vet väl att du kan fläta in olika avsändare i BizWizard? Exempelvis kundansvarig. >>

 

 

Fler tips & trix >