Apple Watch skapar nya marknadsföringsmöjligheter

Klockan är 17:45 en torsdagseftermiddag i april. Du har nyss parkerat utanför din matvarubutik, som du gör varje vecka runt den här tidpunkten. När du är på väg in i butiken vibrerar det på din handled. Det är din Apple Watch som berättar att du fått ett nytt e-postmeddelande. Du vinklar armen och kikar på klockan samtidigt som du går vidare in i butiken. Meddelandet på klockan innehöll texten ”Endast i dag, kampanjpris på varan X”, och X råkar vara just din favorit.
Apple Watch

Det här scenariot av automatiserade personliga utskick som läses på armen och dessutom är tidssynkade, skulle för några år sedan avfärdats som Science Fiction. Men med en välsynkad marknadsföringsstrategi där försäljningsdata kopplas samman med kundklubbsinformation kan detta bli vardag för konsumenter och marknadsförare. Tack vare wearables som Apple Watch ökar chansen att den som får meddelandet läser det vid exakt den tidpunkt och tillfälle vi som marknadsförare önskar.

Inom kort släpper Apple sin wearable Apple Watch på den svenska marknaden. Klockan är väldigt omtalad och  förväntas bli en storsäljare. Den innehåller en lång rad smarta och användbara funktioner, däribland möjligheten att läsa e-post.

Inom den digitiala marknadsföringen innebär det här ännu en kanal att nå konsumenterna med rätt budskap vid rätt tillfälle. När de smarta telefonerna slog igenom flyttade den digitala marknadsföringen in i våra fickor. Detta gjorde oss konsumenter tillgängliga i sort sett var vi än befann oss och oavsett vad vi var sysselsatta med. Nu är det dags för nästa steg, nu är informationen inte längre bort än en blick mot handleden.

För att som marknadsförare utnyttja Apple Watch på bästa sätt finns ett antal viktiga saker att tänkta på och vi har sammanfattat dem här:

  1. En förtext visas alltid före designade utskick. Om e-postmeddelandet är designat med HTML får mottagaren först en varning om att delar av innehållet inte kan visas, därefter en förfrågan om att visa meddelandets textversion.
  2. E-post i Apple Watch består av enbart text. Det är dags att aktualisera textversionen av våra utskick, utan denna visar Apple Watch ingenting. Eftersom ett e-posts textversion nästintill spelat ut sin roll i traditionella e-postverktyg kan man nu tryggt utnyttja denna funktion för att specialdesigna texter för wearables där den synliga texten är mycket mer begränsad än i våra datorer eller telefoner.
  3. Registrerar inga öppningar av e-post tillbaka till avsändaren. Eftersom Apple Watch mailfunktion inte visar bilder kommer inte heller öppning av ett utskick att registreras, detta beror på att den vanligaste metoden att mäta öppning är att registrera vem som laddar ner en eller flera bilder till sitt e-postmeddelande.
  4. Inga länkar. Eftersom det är e-postens textversion som visas fungerar inte heller länkar i Apple Watch, de kommer istället att visas i klartext och inte vara klickbara.

Vi har även tidigare skrivit om wearables, läs gärna mer här…