Bättre landningssida ger fler prenumeranter

Antalet prenumeranter som anmäler sig till ert nyhetsbrev – opt-in på vårt nördspråk – påverkas av flera faktorer. Den viktigaste faktorn är att ha en väl designad så kallad landningssida. Men vad menas med landningssida?

På många webbplatser där man erbjuder besökarna att bli prenumeranter på ett nyhetsbrev förlitar man sig på att det räcker med att lägga upp ett ”Prenumerera på vårt nyhetsbrev” och ett formulärfält för e-postadressen. I värsta fall måste den som mot förmodan blir intresserad av detta icke-erbjudande också fylla i namn, företag, adress, ort, telefon, ålder, skonummer, personnummer etc etc etc, och då har de allra flesta för länge sedan tröttnat och gått vidare. Inte så konstigt då att tillströmningen av nya prenumeranter går trögt.

Dags att pröva ett annat grepp – en landningssida. Landningssidan enda syfte är att få fler webbesökare att bli prenumeranter på ert nyhetsbrev, era inbjudningar, era kampanjutskick, eller vad nu ert erbjudande består av.

Landningssidan är en webbsida på er webbplats, eller i BizWizard, och säljer in nyttan med ert utskick samt innehåller ett formulär där besökaren fyller i sin e-postadress.
Det är hit ni länkar de som är intresserade av era utskick. Länken kan finnas på många olika ställen; på webbplatsens startsida, på undersidor, på kampanjsajter, i avsändarinformationen på alla era vanliga e-mail, på er FaceBook-sida, i era tweets, etc.

Några tips om landningssidan…

1) Gör den tydlig och enkel
Strunta i långa, övertydliga meningar som förklarar nyttan med att bli prenumerant, eller komplicerade presentationer av er verksamhet. Besökarna vill bara snabbt förstå vad de kan förvänta sig när de anmäler sig. Vad kommer utskicken att innehålla och hur ofta kommer de att få dem? Använd tydliga rubriker, punktlistor och nämn de viktigaste fördelarna. Det ska gå snabbt att förstå nyttan och värdet med att anmäla sig.

2) Fokusera på ett mål

Försök inte att få era besökare att både anmäla sig till listan, beställa en gratis konsultation och läsa ert senaste blogginlägg vid samma tillfälle. Fokusera på det som är syftet; att få besökaren att bli prenumerant. Rensa helst bort navigationsmöjligheter i headern och länkar i footern. Utöver det vi nämnde under punkt 1 ska det bara finnas ett fält för e-postadressen och en ”Skicka”-knapp.

3) Olika landningssidor

Man kan faktiskt ha flera olika landningssidor som riktar sig till olika grupper av potentiella prenumeranter, och där argumenten anpassas till varje målgrupp.

4) Erbjud olika utskick med samma formulär

I BizWizard kan man skapa ett formulär för flera prenumerationer. Om ni erbjuder era besökare att prenumerera på exempelvis nyhetsbrev, inbjudningar och kampanjutskick kan de i samma formulär välja vilket eller vilka av dessa som de vill prenumerera på. Vardera utskick styrs av sin egen publikation och man kan därmed avanmäla sig från var och en separat om det blir aktuellt.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *