En GIF-animation kan förstärka budskapet

Publicerad 19 februari, 2016

Format & layout, Texter & innehåll

Att använda bilder i e-mail är alltid bra. Om bilden dessutom är en animation drar den ännu mer uppmärksamhet till sig. Att vi än så länge inte kan använda rörligt media, annat än animerade GIF-bilder, i e-postmeddelanden beror på att de flesta e-postklienter inte kan spela upp rörlig media. Vi är alltså tills vidare begränsade till animerade GIF-bilder. Fördelen med GIF-animationer är att de stöds av de allra flesta mailklienter både i datorer och mobiler. Undantaget är dock Outlook 2007, 2010 och 2013.

En gif-animation är enklare att producera än en film och den kan förmedla ett budskap bättre än ett foto. Dessutom spelas den upp automatiskt när mailet öppnas.

Använd GIF-animationer sparsamt
De lämpar sig bäst för korta sekvenser. Använd en eller två rätt placerade animationer för att skapa intresse och fungera som en call-to-action, något mottagaren kan klicka på för att komma vidare till ett erbjudande.

 

Några bra exempel
Amazon ville skapa lite myskänsla inför Black Friday med den här filmen.
black-friday_rev2_610x4001

Ann Taylor LOFT, en webbshop för kvinnor, skapade en liten film som skapar uppmärksamhet.

ann_taylor_loft

Shoemint har gjort en rolig film som säkert funkar.

shoemint

Saker att tänka på om du vill använda GIF-animationer

Vad är avsikten?
Skapa inte en animation bara för att du kan. Den måste ha ett syfte.

Första bilden viktigast
Animationen består av ett antal snabba bilder som spelas upp automatiskt i en loop, och det slutliga budskapet ofta kommer sist, dvs på den sista bilden. Lägg då den bilden först i bildserien eftersom Outlook inte stöder gif-animationer och därför bara visar den första bilden.

Länka
Om animationen består av en kort videosimulering kan du länka den till den fullständiga videon på Youtube, eller till en sida där hela erbjudandet presenteras.

Tänk på storleken
Om man använder för många bilder kan den slutgiltiga animationen bli onödigt stor och tung. Filstorleken bör absolut inte vara mer än 200Kb, och helst under 100Kb så att inte nedladdningstider för animationen blir för lång.

Om du inte har gjort en GIF-animation förut, och vill använda Photoshop som verktyg, kan du hitta mängder med instruktioner på nätet. Det finns också webbaserade tjänster om du inte vill använda Photoshop. Här är några exempel:

  • Make a GIF (http://makeagif.com): Webbtjänst som hjälper dig att skapa animationer från bilder, Youtube, video eller webcam.
  • Giphy (http://giphy.com): Skapar GIF-animationer från Youtube-videos.
  • Recordit (http://recordit.co): Spelar in skärmsekvenser och spar som GIF-animation. Användbart för korta instruktioner.