Försiktighet med köpta bilder

Brukar du använda gratis eller billiga, royaltyfria bilder i din e-postmarknadsföring? Det kanske inte är det bästa valet.

Vi har tidigare skrivit en hel del om hur man skriver, dvs copy för e-postmarknadsföring. Att tydliga och relevanta texter fungerar bäst kanske inte kräver någon djupare analys. Om man dessutom kortar ner dem och sätter en personlig touch på sättet att skriva så har man kommit ganska långt.

Men e-postmarknadsföring brukar sällan innehålla bara text. Bilder som understryker budskapet är också viktigt, och där uppstår genast en stor skillnad mot textskrivandet. Hur får man fram rätt bilder, och vad är rätt bilder?

Affärsfolk

Vilka bilder får din uppmärksamhet i de nyhetsbrev och kampanjutskick som du själv får i din mailbox? Knappast de där bilderna med leende, vackra businessmänniskor i studioljussatta, fejkade kontorsmiljöer. Eller bilden på handslaget som finns i miljoner varianter. Vad vi syftar på är tillrättalagda, så kallade stock photography-bilder som man kan hitta gratis eller för en låg kostnad på många sajter. De känns oftast alltför stereotypa och kommersiella. Den typen av billiga bilder är helt enkelt ointressanta och allt annat än övertygande, och kan göra att mottagaren inte läser den välformulerade texten.

Den digitala kamerarevolutionen har gjort att vi alla tar enormt mycket mer bilder nuförtiden än förr. Använd din egen kamera eller smart phone och ta bilder i er egen arbetsmiljö, när ni arrangerar mässor och seminarier, på kundträffar, på er egen kickoff eller när som helst när det händer något som kan vara värt att dokumentera och använda i er kommunikation.

Torbjörn ErikssonTa den här bilden som exempel (Foto: Ulf Engborg). Det är Torbjörn Eriksson, Hjärnverket, som här leder en av våra utbildningar. Det som skiljer den här bilden från en köpt bild är; 1) Torbjörn är bland annat kursledare på riktigt, man kan identifiera sig med honom kanske till och med känner honom och 2) Han pratar här om ett område som har med vår verksamhet att göra. Bilden övertygar, trots att den inte är tagen av ett proffs.

Om du ändå vill använda köpta bilder ska du välja leverantör med omsorg, och vara beredd att betala ett anständigt pris för dem. ”Det finns inga gratisluncher.”

Om du vill ha en grundläggande genomgång i fotografi och bildredigering kan vi hjälpa dig.
Kontakta Ulf Engborg, 070-868 27 00.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *