G-mail slutar blockera bilder

Publicerad 1 mars, 2014

Mailprogram & webbläsare

I december började Gmail att hantera mottagna mail med bilder på ett nytt sätt. Tills nu har bilder automatiskt blockerats och mottagaren har själv fått avgöra om bilder ska visas eller inte.

För dig som e-postmarknadsförare är det faktum att bilder i hög grad fortfarande blockeras ett problem, eftersom bilderna i sig är både viktiga både för designen och kommunikationen. Därför är Gmails förändring positiv, i synnerhet om du har konsumentmarknaden som målgrupp, där Gmail används av många.

Tekniskt innebär förändringen att bilderna lagras på Gmails servrar, och det är därifrån mottagaren laddar ner bilderna till sitt mail istället för från den server där bilderna kommer ifrån ursprungligen. Google kontrollerar därmed att bilderna inte innehåller någon skadlig programvara, så kallad malware, vilket gör det helt riskfritt för mottagaren att visa bilder. Mottagaren behöver överhuvudtaget inte bry sig eftersom bildvisningen sker automatiskt, eller som Google uttrycker det; ”your email will now be safer, faster and more beautiful than ever.”

Hur påverkas öppningsstatistiken?

Statistiken i BizWizard och andra liknande system för e-postmarknadsföring bedömer öppningsgraden genom att mäta hur många som visar bilder och/eller klickar på en eller flera länkar i e-postmeddelandet. En mottagare kan alltså öppna ett mail och läsa innehållet, men om bilderna inte visas eller om inga länkar blir klickade på räknas det inte som ett öppnat mail.

Gmails förändring kommer därför att påverka statistiken för öppnade mail positivt och visa en riktigare bild över hur många som verkligen öppnat mailen.
Den enda nackdelen för oss e-postmarknadsförare är att vi inte längre kommer att se om en Gmail-användare har öppnat ett mail en eller flera gånger, men det kan nog betraktas som en liten nackdel jämfört med fördelen med visade bilder.