Glad påsk! | Skapa en riktigt lyckad sista minuten kampanj

Publicerad 6 april, 2017

E-post, SMS & Sociala medier

Vad har en sista minuten kampanj med en liten påskgubbe att göra?

Läs vidare så får du se..

-”Glaaaaaad påsk

-”Åh vilken fint kort, vänta så ska du få lite godis..”

När jag var liten, målade jag små påskkort, klädde ut mig till påskgubbe och gick runt och knackade dörr hos grannarna för att önska Glad påsk. Något kanske även du eller någon i din närhet gjorde en gång i tiden? Jag vet inte hur det var för dig i så fall, men när jag kom hem var jag lycklig. Dels för att min lilla korg var fylld med massa godis men framförallt för att mina grannar ville ha mitt påskkort som jag hade gjort helt själv och att det fick dem att le.

Vad har detta att göra med email marketing kanske du tänker?

Det är en bra fråga, som jag nu ska ge dig svar på. För med en vecka kvar till påsk har många nu  färdigställt sina påskkampanjer. Är du inte en av dem? Lugn det är inte försent ännu, nedan får du några tips utifrån ett annat perspektiv.

1. Det är personligt

Att någon knackar på dörren för att ge dig ett påskkort som hon/han gjort själv blir man väldigt glad av. Bland annat för att det är personligt och för att man vet att det ligger mycket tid bakom den färgglada bilden. Precis så vill du att dina mottagare ska känna när de öppnar ditt email. Hur kan du skapa den personliga känslan? Utgå från vad du skulle bli glad av, personifiera meddelandet med namn och fyll mailet med produktspecifika erbjudanden anpassade för mottagaren.

2. Enbart under påskhelgen

Att se en liten påskkärring/påskgubbe som delar ut små kort med gula kycklingar i oktober, hör inte till vanligheten och det gör det hela lite mer speciellt och något man ser fram emot.

Precis så vill du få mottagaren att känna när påsk-mailet med ditt fantastiska erbjudande landar i inkorgen. Genom ett tidsbegränsat erbjudande får du vanligen mottagaren att handla snabbare då personen inte vill gå miste om erbjudandet som nästan är för bra för att vara sant. Tänk helt enkelt på att kampanjen inte sträcker sig alltför länge efter påsk.

3. Vårtecken

För mig har innebär påsk att våren är här, mer eller mindre. Värmen är på ingång,  ljuset är tillbaka och allt känns plötsligt lite härligare. Känner du kanske likadant?

Ha detta i åtanke för din kampanj, dra nytta av att våren och sommaren närmar sig och att många längtar ordentligt, efter månader av grått väder och kyla. Tänker du nu att det kanske lämpar säg med en produktlansering i din påskkampanj? Helt rätt tänkt!

4. Det ska vara roligt

Att klä ut sig under påsk gjorde jag för att det var roligt, och jag tror att du kan hålla med mig om att man blir glad när man ser barn springa runt med hucklen på huvudet och knallröda kinder. T med er den glädjen och lekfullheten i er påskkampanj, ha roligt och våga testa nya saker. kanske en fyndig bild eller en GIF-animation?

Så, det är idag en vecka kvar till påskhelgen, och jag tror inte att jag är ensam om att längta lite extra. Med detta vill jag önska er en Glad påsk, om än lite i förskott, och säga Lycka till med din sista-minuten kampanj, Heja!