Gmail’s prioriterade inkorg – Vad innebär det för e-postmarknadsföringen?

Gmail har lagt till en ny funktion som kommer att ha stor betydelse för hur mottagarnas mail sorteras och visas för de som har Gmail som e-postklient. Många småföretagare har Gmail, men även på konsumentsidan har Gmail tagit en betydande marknadsandel så om detta är dina målgrupper är det viktigt att förstå de nya reglerna.

Om du fortfarande skickar samma nyheter och erbjudanden till alla dina mottagare, och ännu inte börjat segmentera utskicken för att öka relevansen och därmed engagemanget hos mottagarna är det hög tid att byta strategi nu.

För Gmail-användarna finns nu en ny funktion som heter ”Prioriterad inkorg”. Den är för närvarande på betastadium men är redan tillgänglig för de som vill använda den. Den ska hjälpa mottagaren att slippa lägga ner tid på e-post som visserligen inte hör till spam-kategorin men ändå inte är prioriterade.

Prioriterad inkorg sorterar mailen genom att identifiera vilka mail som är viktigast för mottagaren. Den baserar sorteringen på ett antal faktorer, bland annat:

  • Vem mottagaren själv skickar e-post till.
  • Vilka meddelanden mottagaren öppnar.
  • Vilka nyckelord som väcker mottagarens intresse.
  • Vilka meddelanden mottagaren svarar på.
  • Mottagarens senaste användning av stjärnmärkning, arkivering och borttagning.

Mailen visas grupperade i tre avsnitt; Viktigt och olästa,Stjärnmärkta, och Allt annat. Om ett mail markeras som viktigt trots att det inte är det, eller tvärtom, kan man träna funktionen till att göra bättre urval.

Utan att gå in på en alltför detaljerad beskrivning av den nya funktionen är det lätt att förstå vad detta kommer att innebära om man som avsändare inte anstränger sig för att mottagarna ska uppleva de mail man skickar som relevanta eller intressanta. Man kommer snabbt att hamna i kategorin ”Allt annat”, och där får man inte mycket uppmärksamhet.

Mottagarna måste se ett värde i all din kommunikation. Det räcker inte längre att vara en betrodd avsändare.

Här kommer några tips som ökar chansen att dina mail hamnar i gruppen Viktigt:

  • Varje mail du skickar måste vara engagerande och relevant för att maximera öppningar och länkklick.
  • Använd viktiga nyckelord i alla era utskick. Återkommande nyckelord i era återkommande utskick tycks öka chansen att hamna i Viktigt-gruppen.
  • Länka samman era strategier för sociala medier och e-postmarknadsföring. Gmail tycks identifiera Facebook, LinkedIn och andra noteringar om sociala media-kanaler som viktiga.
  • Använd transaktionsmail för cross marketing. Transaktionsmail hamnar oftast i Viktigt-gruppen. Upp till 1/3 av ett sådant mail kan användas för marknadsföring.

Avslutningsvis kan man säga att bara en begränsad del av Gmail-användarna kommer att använda den nya funktionen, i alla fall till en början. Men i framtiden kommer det här att bli vanligt oavsett vilken e-postklient vi talar. Alla program kommer att ha liknande funktioner.

Därför är det än viktigare nu att segementera dina utskick, få dina mottagare att känna relevans och få dem mer engagerade i din kommunikation. Om du lyckas med det kommer dina mail att hamna i Viktigt-gruppen.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *