Hashtags i dina epostutskick

Publicerad 26 januari, 2015

E-post, SMS & Sociala medier

hashtag

Hashtag har sitt ursprung i Twitter och definieras genom att sätta tecknet # framför en kategoriseringsterm. Hashtags används för att  kategorisera sin text och samtidigt erbjuda möjlighet att läsa mer inom ämnet. Fenomenet har med tiden spritt sig inom framförallt olika sociala medier.

Många känner idag igen en hashtag lika lätt som man känner igen en vanlig länk på en webbsida. Det är därför av stort värde att utnyttja detta i sin e-postmarknadsföring.

Ta för vana att alltid inkludera en sektion i dina utskick för en eller flera hashtags, tex #referenser. Se sedan till att länka hashtagen till en sida där du listar alla dina webbsidor och tidigare e-postutskick som innefattas i den angivna kategorin.

När du lägger till detta i dina utskick driver du inte bara mer trafik till din hemsida, du skapar även mervärde för läsaren och ökar därmed acceptansen och efterfrågan på just dina utskick.