Använd dig av mailets preheader för att öka öppningsgraden

Publicerad 23 februari, 2017

E-post, SMS & Sociala medier, Texter & innehåll

Öka öppningsgraden med hjälp av Preheadern!

Preheadern är den textsträng man ser direkt efter ämnesraden när man kollar igenom sina mail i inboxen. Preheadertexten tar oftast mer plats än mailets avsändarnamn och ämnesrad, speciellt i mobiltelefoner. Därför har den också stor betydelse och påverkar öppningsresultatet mer än man kan tro.

Tidigare såg man ofta en länktext först i mailet som löd ”Ser det här mailet konstigt ut. Klicka på den här länken så kan du läsa mailet i din webbläsare istället”. Den onödigt långa texten kortas idag ofta ner till ”Webbversion” eller något liknande.

Men före ”Webbversion” ska man skriva den text som i mailets inbox blir vad vi kallar preheader, en text som förstärker ämnesraden och förtydligar vad mailet innehåller.

Man ser fortfarande många mail där avsändaren inte har förstått vilken viktig roll en bra preheader spelar.

Inte ens våra branschkollegor i USA verkar kunna detta, förvånande nog. Det här mailet skulle ha fått betydligt högre öppningsgrader om man hade fått en hint om vilka nyheter mailet innehåller.

 

 

Undvik:

Upprepa ämnesraden, utnyttja de tecken du har för att nå ut med ditt budskap

 

 

Länka till mailets webbversion som preheader är fullständigt bortkastat.

 

 

Och det är inte så lyckat när avanmälningslänken blir mailets preheader, i synnerhet inte när ämnesraden också är rätt ointressant.

 

 

Vi tittar istället på några bra exempel.

Samspel med ämnesraden

Ämnesraden som skapar nyfikenhet och preheadern förtydligar vad det handlar om. Preheadern bör vara väldisponerad och samarbeta med ämnesraden på ett lysande sätt.

 

 

Tidsbegränsning

Ett rabatterbjudande på sin produkt, som är tydligt i ämnesraden. Direkt under ser man att det bara gäller de 250 första beställningarna. Den preheadern får säkert många att agera direkt istället för att öppna mailet senare.

 

 

Skapa nyfikenhet 

Här dök ytterligare ett erbjudande om julfest eller julbord upp tillsammans med alla 100-tals andra så här års. Men preheadern ”Trött på julbord…” antyder något annat. Det gör att det här mailet sticker ut och man blir nyfiken.

 

 

Snart utsålt!

Om biljetterna börjar säljas ut, berätta det i preheadern så att mottagaren som kanske tänkt att beställa någon annan dag istället agerar direkt.

 

 

Emojis kan fungera

Här ligger de visserligen i ämnesraden, och det är där man oftast ser dem. Men det skulle fungera lika bra att lägga någon lämplig emoji i preheadern.

 

Sammanfattning

Sammanfatta mailets innehåll.

Med en kortare ämnesrad kan preheadern ge en fylligare beskrivning av innehållet.

Lyft fram och tydliggör erbjudanden.

Det kan exempelvis vara fri frakt, rabattkoder och liknande.

Lägg in en personlig hälsning.

Använd BizWizards flätningsvariabel för att använda mottagarens namn i preheadern. Det känns mer subtilt än att personifiera ämnesraden, som kan uppfattas som spammigt.

Sätt press!

Om man i preheadern understryker att erbjudandet är tidsbegränsat eller liknande ökar chansen att mottagarna öppnar mailet på en gång.