Relevansens betydelse

Relevansens betydelse för leveransbarhet och öppningsfrekvens

”Varför har vi har bara 20% öppningsfrekvens?”, är en fråga vi ofta får. Men faktum är att det är en ganska normal nivå i dagens läge. Tänk också på att det finns ett mörkertal av lästa mail som BizWizard och liknade system inte registrerar som öppnade.

Det beror på att BizWizard bara får en öppningssignal om man laddar ner bilderna eller klickar på en länk i mailet. Väldigt många av era prenumeranter läser nyhetsbreven utan att ladda ner bilderna eller klicka. För att hålla mörkertalet så lågt som möjligt är det därför viktigt att bygga mailets artiklar som ”teasers”, det vill säga så korta som möjligt och med en länk till en webbplats eller en landningssida i BizWizard. Det gör att mottagaren i högre grad klickar på de artiklar som intresserar.

I vissa fall når dock inte mailet inboxen av olika skäl. Här följer några tips på hur man uppnår bättre leveransbarhet:

  • Inboxarna blir allt smartare. Hotmail och Gmail lär sig vad användaren är intresserad av och brukar läsa, och prioriterar mailen därefter. Ju oftare dina mail öppnas och läses, desto större sannolikhet att de prioriteras högt av Hotmail och Gmail i fortsättningen, och därmed ökar leveransbarheten och öppningsfrekvensen. Ämnesraden skall skapa intresse, inte reta spamfiltren:
    – Inga specialtecken eller utropstecken!!! (”£$€ etc’´´ 250:- kr etc)
    – Inte bara VERSALER
    – Stava rätt
  • Tänk på spammigheten i mailet. Använd inte för mycket bild jämfört med text. Vissa ord är mindre bra att använda även inne i mailet, tex ”gratis”, ”barn” etc.
  • Undvik att misstas för Phishing, det vill säga gör inte länkar på webbadresser utan länka på texter eftersom alla länkar går via BizWizard först. Exempelvis www.mittföretag.se länkar egentligen till www.bwz.se, vilket ju inte stämmer med länktexten. Då kan detta klassas som ”phishing”, och i värsta fall filtreras bort i mailservern. Lösning: Länka på text istället, t ex Webbplats
  • Avregistreringslänken måste vara enkel och tydlig.
  • Etik och moral. Skicka bara till prenumeranter som önskar få era utskick.
  • Listhygien. Med jämna mellanrum se över statistiken och ta fram de som exempelvis inte har öppnat något av era senaste 5 eller 10 nyhetsbrev. Skicka ett kort meddelande till dessa med en fråga om de fortfarande vill kvarstå som prenumerant, och be dem i så fall bekräfta detta med ett länkklick. Om de inte bekräftar sitt intresse borde de kanske exkluderas från prenumerationslistan?
  • I välkomstmailet till alla nya prenumeranter kan man be prenumeranten att lägga till ert nyhetsbrevs avsändaradress i sin kontaktlista. Det reducerar risken att mailet hamnar i spamfiltret. Berätta även vad de kan vänta sig av prenumerationen; frekvens, mailinnehåll etc.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *