Strategi för E-postmarknadsföring

Du har i genomsnitt 9 sekunder, motsvarande minnet hos en guldfisk, att engagera dina mottagare som öppnar ert e-postutskick. Vad har du för strategi?

Att en tydlig strategi är A och O för att veta vilken väg man ska ta och därmed lyckas nå önskat resultat utifrån uppsatta mål, det känner du säkert till. Då kommer två följdfrågor; har ni satt upp några mål för er e-postmarknadsföring och har ni en tydlig strategi för att uppnå dessa?

Utifrån de mål ni vill uppnå, tänk igenom nedanstående delar;

Kundcentrerad strategi, är det något ni har?

Genom en kundcentrerad strategi byter du fokus från sälj och att trycka på de senaste produktnyheterna och erbjudanden till värdeskapande kommunikation. Utgå från kunden och tänk på vad de uppskattar, hur skulle du känna om du fick utskicket? Stärk på så vis kundrelationen på sikt.

Kartlägg kundernas resa

Tänk på att dina kunder och mottagare är alla olika och tycker om olika saker. Tänk på att anpassa innehållet beroende på vem som får utskicket och vad du vill att mottagaren ska göra när mailet öppnats.

Dina kunder genomgår alla olika steg kopplat till ditt företag, exempelvis från Lead till Befintlig kund. Genom att identifiera dessa olika steg kan du möta kundernas behov (generellt) och skapa värde för dem.

14% skickar inte välkomstmail till sina kunder. Det kan liknas med att du träffar någon som du säger ”hej” till varpå personen vänder på klacken och går.

Personifiera

Idag har vi tillgång till en mängd data för att bli mer personliga, och trots detta är många utskick fortfarande anonyma. Varför?

Opersonligt är inte roligt, det kanske du håller med om? Se till att utnyttja den informationen ni har. Använd exempelvis namn, företag eller poängsaldo och stärk er kundrelation. Hämta upp information från ert CRM-system eller importera direkt från Excel och väck deras intresse!

Mät engagemanget

Glöm inte att analysera data ni har tillgång till. Lyckas ni engagera era mottagare? Se till era utskick över tid gällande öppningsfrekvens, klick-rate samt vilken mottagare som har klickat på vilken/vilka länkar.

Självklart vill vi uppnå hög öppningsfrekvens och klick-rate, men glöm inte att ibland sker inte detta. Visst är det då bra att se över eventuella anledningar till detta. Men kom ihåg, du likar eller delar inte alla bra inlägg du ser på Facebook, eller hur?

Lär känna dina mottagare på djupet, det finns alla förutsättningar, och har du en tydlig strategi kommer du att lyckas.

 

Fler tips & trix hittar du här >