Visste du att din studslista är full av leads?

Publicerad 15 januari, 2017

E-post, SMS & Sociala medier

Leads i studslistan?

Studslistan i ett e-postsystem ses oftast som något dåligt och behandlas inte sällan som om det var en form av giftigt avfall. Det här är ju inte så konstigt, en studsande e-postadress är ju trots allt en felaktig adress och tolkas därav ofta som helt värdelös.

Om jag säger att vi kan skapa inte bara ett, utan minst två leads med hjälp av en studsande adress, skulle du tro på mig då? Faktum är att detta inte alls är något omöjligt.

Adresserna i våra utskickslistor fungerar i de flesta fall från början. Vissa av dem slutar ändå någon gång att fungera, och studsar därmed tillbaka. Dessa adresser kan innehåll flera guldklimpar om man skrapar lite på ytan. Först och främst har vi värdefull historik i form av lästa e-post, klickade länkar och inte minst information om mottagaren. Med hjälp av detta kan vi snabbt ta reda på hur stor chans det är att just denna adress innehåller de guldklimpar vi söker. Är det en frekvent läsare, eller någon som aldrig eller mycket sällan öppnar och läser våra utskick?

Nu gäller det att ta reda på varför den börjat studsa. En vanlig anledning är att personen som hade adressen i fråga helt enkelt bytt arbetsplats. Det är i detta läge som vi har möjlighet till två nya och värdefulla leads. Dels finns personen i fråga på en ny arbetsplats. Hen har troligtvis samma intresse av oss som tidigare, men nu med nya förutsättningar och vi har chans till nya affärer.

Lead nummer två hittar vi hos den ursprungliga arbetsgivaren. Där finns förmodligen en ersättare till den person som slutat, eller dess närmsta chef. Bägge väl värda att söka kontakt med så att inte kanalen till just det företaget går förlorad. – Nya kontakter, nya möjligheter.

Hur gör man?

Tricket för  att lokalisera den studsande adressens faktiska mottagare är de sociala medierna, LinkedIn, Facebook, Twitter m.fl. Kopplat till dessa konton finns ofta uppdaterade e-postadresser.

När man byter arbetsgivare byter man vanligtvis  e-postadress såväl som telefonnummer och kontorsadress men det händer i stort sett aldrig att man byter konto på de sociala medierna. Vi kan söka upp dem manuellt, och därigenom få information om dess nya kontaktuppgifter, men detta är väldigt tidsödande.

För att underlätta denna process är det därför viktigt att kontinuerligt samla in uppgifter från våra prenumeranterna så att information om dessa konton redan finns tillgängliga den dagen adressen börjar studsa. Därefter är det bara att skicka ett personligt gratulationsmail, gärna automatiserat, och önska lycka till hos den nya arbetsgivaren och på så sätt återknyta kontakten. Självklart bör vi även inkludera information om hur man återigen blir prenumerant.

Lead nummer 2 finner vi genom att hålla ögonen på de autosvar som kommer tillbaka i samband med studsarna. Det är sällan företagen helt stänger av en före detta kollegas e-postadress. Vanligare är att man lägger in ett autosvar som skapar en s.k. mjuk studs. I autosvaret ingår ofta information om vem som bör kontaktas istället, och det är just denna information vi kan använda för att finna ännu ett lead. Till ersättaren skickar vi så klart ett trevligt välkomstmail och gratulerar till den nya tjänsten, vi förklarar att vi haft en trevlig och givande relation med dess föregångare och hoppas att detta kan fortsätta även med dig. Även här lägger vi med fördel med information om hur man kan bli prenumerant.