Högre öppningsfrekvens med dessa 4 knep

Publicerad 28 juni, 2017

E-post, SMS & Sociala medier

När du ska skicka iväg ett e-postutskick vill du självklart nå dina mottagare i största möjliga utsträckning! Men hur ska man då gå till väga? Nedan hittar du några tips som kan hjälpa dig att väcka mottagarens intresse och på sikt därmed öka öppningsfrekvensen för dina utskick ;

Skapa reaktion 

Du vill att mottagaren ska reagera på ditt utskick och ett bra sätt för att fånga uppmärksamhet är att väcka känslor hos mottagaren. Vill du kanske väcka ett skratt? Eller få mottagaren att tänka till? Använd text och bild för att väcka känslor, testa dig fram för att se vad som fungerar för dig/er.

(Källa: gipfy.com, 2017)

Igenkänningsfaktor  

Om mottagaren kan relatera till informationen är det vanligtvis lättare att fånga personens uppmärksamhet. Det finns många exempel på reklam som lyckats med just detta men nedan finner ni ett exempel som jag, och kanske även du, känner igen..

 

(KPA Pension, 2016)

 

Snackis   

Genom att göra något som mottagaren inte förväntar sig leder vanligtvis till en reaktion och om man lyckas riktigt bra även en snackis. Detta är lättare sagt en gjort men värt att sträva efter. Nedan finner ni exempel från Barncancerfonden, men självklart kan man skapa en snackis med mindre medel, låt fantasin flöda och våga testa nya saker.

 

(Barncancerfonden; 2016)

Rörelse

Få mottagaren att haja till genom att något rör sig i utskicket. Kanske att din signatur skrivs ut eller att något plötsligt dyker upp? Tänk på att GIF – animationer inte visas i Outlook utan där visas istället en stillbild.

 

(Källa: gipfy.com, 2017)

 

Fler nyttiga tips hittar du här!