BizWizard och Social Media Marketing

Publicerad 13 december, 2011

E-post, SMS & Sociala medier

Sociala Medier är ett fenomen som har brett ut sig på allvar bland både unga och gamla. Allt fler tillbringar allt mer tid på sociala platser på nätet och därför är det där man enklast möter sina kunder, partners, prospekts, mfl numera.

Kärnan i den digitala kommunikationen är fortfarande nyhetsbrevet så länge som detta är relevant för mottagarens intressen. Vi ser att kombinationen av nyhetsbrev och sociala medier får den bästa effekten och den största spridningen. Undersökningar bekräftar detta (se fig nedan).
Vi skall titta på hur vi integrerar vårt verktyg BizWizard mot de sociala medierna.

Vad är Sociala Media?

Interaktiva media

De inbjuder till delaktighet och samarbete. Själva interaktionen är kärnan i web2.0 och man kan säga att sociala medier är en biprodukt av Web 2.0 fenomenet.

Användargenererat

Då de här sajterna endast tillhandahåller plattformar på vilka användarna, du och jag och våra vänner och våra vänners vänner, genererar innehållet.

Demokratiserad webb

Det är också vi användare som lyfter fram intressant innehåll och intressanta personer på olika sätt genom öppningar, länkar, betygsättningar, bli anhägare etc. Innehållet lyfts fram på ett demokratiskt sätt.

Virala

Som marknadsföringskanal är Sociala Medier virala. Det vill säga, de kan ge en kraftfull snöbollseffekt genom mun-till-mun-effekten.

Snabbt

Intressanta, positiva som negativa, händelser sprids blixtsnabbt via dessa kanalerna. Traditionella nyhetsbyråer och TV-bolag kommer på efterkälken och måste själva ha extensiv bevakning i dessa kanaler.

Gratis

Vilket innebär att det är ett billigt kampanjmedium för företag. Investering är framför allt tid och engagemang. Sociala Mediersköter sig inte av sig själv.

Fem tips för att komma igång

1. Sök och bevaka

Sök och bevaka de Sociala Medierna och vad som sägs om ert företag, produkter, konkurrenter, branchen och lär er var och hur diskussioner pågår. Det finns många verktyg att använda för att prenumera på vad som sägs. Google Alerts tex monitorerar redan stora nyhetscentraler som i sin tur listar de hetaste bloggarna, uppdelat på kategorier och taggar så det är ganska enkelt att hitta informationen. Sedan skall den utvärderas! Det kan ta ett tag innan du hittar de rätta sökorden för er.
Sök efter din målgrupp. Kom ihåg att internetkartan ofta ritas om så var vaken på att dina anhängare kanske flyttar runt i olika sociala medier.
Försök att hitta anhängare som kan bli era ambassadörer. Kom ihåg att PR är starkare än reklam!

2. Förberedelse

Förbered er genom att identifiera de rätta personerna inom er organisation som är kunniga, engagerade och intresserade inom det eller de området ni vill satsa på. Marknad, produktutveckling etc.

  • Utbilda dessa personer i mediat, företagets kärnvärden, IT-säkerhet etc.
  • Sätt upp en Social Media Policy som vägleder alla personal.
  • Sätt upp en marknadsstartegi som involverar Sociala Medier. I stället för att direkt finnas med överallt börja med en eller ett par som verkar mest relevanta för er.
Tänk på att sociala medier är ostrukturerade så speciellt stora företag kan ha svårt att sätta upp ett tydligt regelverk.
Sociala medier är inte bara till för marknad och sälj. Glöm inte Kundsupport och Produktutveckling.
Marknadsstartegin bör ange hur mycket tid och engagemang som personalen får lägga på detta. Det underlättar för personalen som kan schemalägga aktiviteterna och även för ledningen som kan enklare räkna på ROI.

3. Engagera

Börja lämna bloggkommentarer, Blogga själva, twittra, lägg upp bilder, försök bygga community.
Glöm inte att lyssna och svara i de forum som ni sätter upp.
Var ärlig. Det har blivit viktigare att vara just, ärlig och öppen eftersom konsumenterna kan kommunicera med varann mycket snabbare, enklare och transparentare nuförtiden. Manipulativa strategier avslöjas ganska snart. Lev som ni lär!

4. Relevant information

Länka gärna vidare relevant information. Länkar till sidor, artiklar eller bloggar.
Tänk utifrån och in. ”Vad vill ni höra”-filosofi. Inte ”vad vill jag berätta”
Lägg upp bloggen/Twitter på er hemsida och promota den via tex ert nyhetsbrev.
Och omvänt så vill ni ju förmå alla nya anhängare att bli prenumeranter på ert nyhetsbrev!
Ha en låg tröskel in. Som alltid; kom ihåg att det måste vara enkelt att bli delaktig.
Om du är givmild med bra länkar får du länkar tillbaka och det gillar sökmotorerna.
Genom att bidra till communityn med relevant och intressant info får du anhängare. Få är intresserade av ytlig eller icke relevant information. Relevansen är A och O så att mottagarna blir intresserade. Var gärna aktiv så att det skapas lite buzz. Kom ihåg att detta handlar om relationer och inte reklam!

5. Testa

Testa och testa igen och använd webbanalys, tex Google Analyticsför att lära känna dina besökare. Gör detta kontinueligt. Webbkartan är föränderlig så variera era insatser och utvärdera resultatet löpande. Ta gärna hjälp med att tolka webbanalysen för att få ut rätt svar.

Return On Engagement, ROE:

  • Inkommande trafik från dina länkar
  • Prenumeranter på ditt RSS Feed
  • Fans på din Facebooksida
  • Konversationer i forum
  • Kommentarer på blogposter
  • Förfrågningar
  • Försäljning


Fråga er också:

  • Har vi lärt oss något av våra kunder som vi inte visste förut?
  • Har våra kunder lärt sig något av oss?
  • Kunde vi engagera kunderna i nya diskussioner.
  • Har vi fått ett effektivt verktyg för extern feedback och varumärkesbyggande?

Koppla ihop nyhetsbrevet med Sociala Medier

Hur kan man utöka räckvidden av nyhetsbrevet genom Sociala Medier?

Lägg till ”Dela på Sociala Medier”-möjlighet

Mottagarna kan dela med sig om de tycker att nyhetsbrevet är intressant. Syns i länkklick statistiken i BizWizard.

Google Analytics

Koppla utskicket till ert Google Analytics-konto/kampanj och se vilken effekt kampanjer har på trafiken till er egen sajt.

Dela ut nyhetsbrevet

Du kan dela ut ert nyhetsbrevet i de sociala kanalerna. Det syns i länkklick-statistiken i BizWizard.

Sökbart i sökmotorer

Tillåt sökmotorerna att indexera ditt nyhetsbrev. Skriv relevant metadata för maximal spridning.

Fler hemsidesbesökare från Sociala Medier

Företag berättar om att allt större andel av deras hemsidesbesökare hittar till deras hemsidor via sociala medier. Det är alltså inte längre bara www-adressen eller Google som leder in besökarna utan för många är det mer än var tionde besökare som kommer in via länkar i Facebook, Twitter, bloggar och andra sociala platser.

Slutsats

Den potentiella avkastningen för företag och Sociala Medier är enormt stor. Med rätt strategi och engagemang kan ni uppmuntra potentiella kunder till att sprida ert budskap.
 Man får en bättre känsla för hur målgruppen uppfattar företaget och man kan etablera en tvåvägskommunikation med nyckelpersoner och kan underlätta för kunderna att tala med dem och inte till dem.
 Men utan en strategisk approach till Sociala Medier är det svårt att lyckas.