Call to action – få läsaren att ta den väg ni önskar

Vill du öka trafiken på företagets hemsida? Få fler följare till er YouTube-kanal? Eller få mottagare att anmäla sig till ett webinar?

Det är du inte ensam om och ett knep för att lyckas med detta är att använda så kallade ”Call to actions” som förkortas CTA. Inom marknadsföring innebär detta en uppmaning till en handling och används som just ett hjälpmedel för att få läsaren i önskad riktning. Vanligtvis är det  en länk, en mening eller knapp, exempelvis med text så som:

 

  • ”Besök vår hemsida”
  • ”Ladda ner pdf”
  • ”Anmäl dig till vårt nyhetsbrev”
  • “Lägg i varukorgen”

 

Idag pratas det mycket om att skapa innehåll som är intressant och relevant för mottagaren i fråga och att på så sätt få läsaren att själv ta kontakt med dig. Visst är det betydande att skapa innehåll som väcker intresse, just för att få mottagaren att få läsaren att ta den väg ni önskar. Om du lyckas kan CTA skapa värde, både för dig och för dina kunder. Hur ska du då gå tillväga för att få maximal effekt? Nedan kan du ta del av 5 tips.

1.Iögonfallande design

Designa din CTA på ett sätt så att mottagaren ser knappen/texten tydligt? Jobba med bilder och färger som väcker uppmärksamhet och får en att vilja trycka sig vidare. Testa utskicket på medarbetare och se vad de tycker, eller pröva dig fram vid olika utskickstillfällen och se vad som ger bäst effekt.

2. Väck nyfikenhet

Om du ser en text på en hemsida där det står – ”tryck inte”, vad kommer du med största sannolikhet att göra? Jo, du kommer att trycka på knappen för att se vad som händer och du gjorde precis det avsändaren ville. Genom att väcka nyfikenhet kan man inte låta bli att klicka sig vidare för att se vad som kommer att hända.

3.Tidsbegränsade erbjudanden

Detta kan få mottagaren att agera, då man som mottagare känner sig utvald och inte vill riskera att missa erbjudandet. Om erbjudandet dessutom landar i inkorgen efter att personen varit inne på din hemsida och tittat på ett visst antal produkter, utan att köpa, ja då är sannolikheten ännu större för köp.

4.Var tydlig

Vad får mottagarna ut av att trycka på knappen? Tänk igenom frågorna:

Var? : var i utskicket ska knappen eller länken placeras för att få bäst effekt? Utgå från tidigare utskick och se vad de olika länkarna genererat.

Varför? : Varför ska mottagarna trycka på knappen och vad får de ut av att klicka sig vidare?

Hur? : Hur väcker ni uppmärksamhet? Jo, till exempel genom färg, text och bild. Våga experimentera och testa dig fram!

5. Placerar du din CTA där dina läsare tittar?

Testa att placera din CTA på olika platser på till exempel hemsidan eller i mejlet för att se vilken placering som ger störst genomslagskraft. Är det där du tror?

 

 

Vill du ta del av mer nyttig och intressant information? Anmäl dig till vårt nyhetsbrev här