Content Marketing – 10 tips

Publicerad 11 mars, 2014

Texter & innehåll

Med Content Marketing menar man relevant information på mottagarens villkor som inte är reklam.
Att kombinera Content Marketing med sedvanlig annonsering är oftast framgångsrikt såväl i B2C som B2B kanalerna.

Kunderna är mycket mer om sig och kring sig nuförtiden och generellt mer kunskapssökande. De har troligtvis redan bestämt sig innan er säljare har hunnit tala med dem.

10 tips för Content Marketing

  1. Sätt dig i mottagarens stol och fundera på vad som kan uppfattas som viktig och intressant information. Berätta inte bara om er och era produkter.
  2. Jobba med designen. Ett snyggt förpackat budskap tas lättare emot.
  3. Använd interaktivitet för att engagera. BizWizards formulär är ofta en bra lösning. Länka till minienkäter, tävlingar eller annat som kan engagera.
  4. Använd video i e-postutskicket, och det måste inte vara Hollywood-producerat. En egenproducerad video, exempelvis en intervju med en nöjd kund eller kort instruktionsfilm, kan vara minst lika övertygande.
  5. Använd personifiering. Generiska bulkmail känns sällan relevanta. Med BizWizards 1-to-1-funktion kan du utveckla detta till helt andra höjder.
  6. Det måste vara enkelt att dela budskapet i exempelvis sociala medier eller via e-mail.
  7. Mailet bör vara responsivt designat. Informationen måste kunna tas emot på mottagarens villkor, på den plattform som mottagaren väljer
  8. Tänk på tajmingen. Effekten blir bäst när kunden är i övervägandefasen
  9. Glöm inte CTA (Call To Action). Ta budskapet vidare till ytterligare steg med exempelvis en kontaktlänk eller köplänk till webbshoppen
  10. Analysera! Mät, utvärdera och kalibrera om, och testa igen.

Enkelt uttryckt handlar det om
1. Intressant innehåll.
2. I en kanal där mottagaren finns.
3. Förmedlat på ett sätt som mottagaren kan ta till sig.
4. Vid en tidpunkt som är rätt för mottagaren.