Content Marketing goes Visual marketing

Publicerad 24 augusti, 2016

Online-marknadsföring

Det har talats mycket om Content Marketing de senaste åren och 2016 är inget undantag. Innehållsmarknadsföring, som det benämns på svenska, toppar fortfarande trendrapporter och är en viktig del i dagens marknadsföring.

Dock blir Content Marketing alltmer visuellt och år 2019 förutspås hela 80 procent (!) av internettrafiken bestå av video-material. Med det sagt kommer det visuella innehållet få en alltmer betydande roll inom marknadsföring och nedan listas därför några trender inom visuell marknadsföring som kan vara värda att hålla ett öga på.

visualmarketingbild

 

1. Branded video content
Med över fyra biljoner visningar per dag, är idag YouTube den näst populäraste sökmotorn i världen och den tredje mest besökta websidan (efter Google och Facebook). I och med detta har denna kanal fått ett allt större fokus inom marknadsföring och blivit en viktig del i strategin. Här läggs ”branded video content” upp, det vill säga videofilmer som publiceras under ett företags namn för att engagerara mottagare.

2. Animerade GIFs i sociala medier
Det gäller att snabbt fånga läsarnas intresse, inte minst på sociala medier där läsaren snabbt kan scrolla vidare, efter cirka 8, 25 sekunder närmare bestämt. Animerade GIFs lämpar sig därför väl och förväntas få större utrymme framöver.

3. Rörlig media i e-postmarknadsföring
Även detta är ett sätt att fånga intresse. Istället för att mottagare ska läsa en längre text kan de se en liten film som på olika sätt uppmuntrar dem att komma i kontakt med företaget.

4. Videofilmer på hemsida
En trend som vi redan sett och som vi troligtvis kommer se mer av är videofilmer på hemsidor. Även kortare filmer som konkret presenterar och förklarar företagets tjänst/produkt.

5. Storytelling i realtid
Periscope, som många kanske har hört om och testat, är nu en kanal som marknadsförare börjat använda så smått. Denna plattform möjliggör för marknadsförare att live-streama material till sina mottagare, även på ett smart sätt visa teasers till sina mottagare. Vi får se hur detta kommer att utvecklas framöver.

Källa: Forbes, Jason DeMers