Det är inte Content Marketing – strategin det är fel på, eller?

Publicerad 19 juli, 2017

E-post, SMS & Sociala medier

Content marketing är idag ett välkänt begrepp och något som marknadsförare idag arbetar med i stor utsträckning. För att skapa ”bra marknadsföring” krävs det idag bra innehåll, punkt slut. Visst det kan man förstå – men det är inte alltid så lätt, eller vad känner du?

Det har blivit en hype. Content Marketing ligger på allas läppar men det gör det inte lättare för det. Nedan finner ni 3 anledningar till att marknadsförare överger sin content marketing-strategi för tidigt.

 

  1. ”Skriva bra innehåll är för tidskrävande”

Det är en av de vanligaste orsakerna till att man ändrar sin strategi. För oavsett vilken bransch du verkar inom kommer arbetet med content marketing ta tid och det måste det få göra. Självklart är det svårare när man är ett mindre bolag med mindre resurser, men försök ställa er frågan: ”Hur kan vi arbeta mer effektivt” snarare än att ändra strategin, som det sällan är fel på.

 

  1. ”Vi måste få in nya affärer nu!”

Det är också en vanlig reflektion, medan arbetet med content marketing kopplat till försäljning är ett arbete som sker över tid. Man förser potentiella kunder med information under en period och väcker deras intresse tack vara intressant innehåll. Viktigt är här att försöka hitta balansen, båda delarna är viktiga och inget behöver utesluta det andra!

 

  1. Svårt att nå ut med det innehåll man skapat.

Stora mängder av bra innehåll attraherar organisk söktrafik – men att komma till den punkten tar tid (återigen). Du behöver bygga upp en relation med befintliga och potentiella kunder, och de behöver se att innehållet som just ni producerar är fantastiskt, och hur mycket man än önskar sker detta tyvärr inte över en natt. För att skynda på denna process något är sociala medier bra att nyttja – sponsra ditt innehåll i dessa kanaler och se om du kanske kan få en plats i ett välläst nyhetsbrev eller på en nyhetssajt? Det finns många olika vägar att välja. Hur gör ni?