Har du hört talas om begreppet "Dark Social"? Om inte så borde du läsa det här.

Publicerad 1 april, 2015

E-post, SMS & Sociala medier, Statistik

Tänk dig att du står i begrepp att köpa en bil och behöver råd, vem skulle du lita mest på?

1. Bilfirmans annons: ”Våra bilar är marknadens bästa, med hög kvalitet och låg driftkostnad

2. Din bästa vän ”Jag har kört den här bilmodellen i många år, den är väldigt hållbar och är faktiskt ganska billig i drift.

De flesta skulle förmodligen lita mer på  sin bästa vän än bilfirmans annons. Anledningen är egentligen ganska självklar. Bilfirman har som främsta ambition att sälja sina bilar till så många som möjligt. Självklart har bilfirmans marknadsförare goda argument för att påstå att just deras bil är den bästa, men det är ju trots allt inte säkert att du har samma värderingar. Din bästa vän däremot har ingen anledning att vara ”säljande”, troligen vill din vän dig det bästa och rekommenderar för eller mot en viss bilmodell baserat på sina egna erfarenheter, känslor och åsikter.

dark_social_linked_in

 

Dark Social bygger på att man särskiljer och tar tillvara på den personliga delen i detta. Delningen kan vara via ett personligt e-postmeddelande, via appen WhatsApp, SMS och liknande eller som personlig delning via sociala medier. I de flesta sociala medier kan du idag dela något till en enskild utvald person. Du gör förmodligen detta för att du anser att just denna information är av särskilt intresse för den utvalda. I många fall lägger du även till en personlig hälsning och därav ökar värdet av delningen ytterligare. Mottagare av delningen ser att det är du som gjort den personliga delningen och värderar innehållet utifrån detta. Jämför detta med en klassisk delning på Facebook, LinkedIn, Twitter eller något annat socialt media. Vad skulle du uppleva som mest förtroendeingivande? En delning som gjorts generellt till alla i kontaktlistan, eller en delning som är avsedd för dig personligen?

Dark social som hjälp i marknadsföringen

En särskiljning av delningar på det sätt man gör med Dark Social ger dig som marknadsförare en mycket värdefull grund för att rikta din marknadsföring på ett än mer värdefullt sätt. Dels har den som gör delningen visat ett intresse, dessutom vet du att mottagaren av delningen förmodligen värderar just denna delning högre än snittet. Dessa båda roller kan med fördel bemötas på olika sätt med uppföljande kampanjer t.ex. via e-post. Den som delar är ju faktiskt i viss mån ambassadör för dig och de produkter du säljer. Mottagaren av delningen är i högsta grad ett lead. Du vet ju faktiskt att en bekant till vederbörande tycker att just din information är av intresse för henne eller honom.

Läs ännu mer om Dark Social…