Ingen läser dina nyhetsbrev, om inte…

Publicerad 9 mars, 2014

Texter & innehåll

Berätta och visa hur dina produkter eller tjänster löser riktiga problem eller fyller riktiga behov – sådana som din målgrupp troligtvis har. Börja där och bygg vidare. Dina kunders egen verksamhet är det som är viktigt för dem, inte din produkt eller verksamhet.

Beskriv din produkt på ett sätt så att de riktigt kan känna hur det skulle vara att använda den i sin dagliga verksamhet för att öka lönsamheten, få lyckligare kunder eller anställda, eller för att kapa kostnader. Story telling funkar alltid. Berätta om dina riktigt lyckade kundcase, men på ett objektivt sätt så att det känns trovärdigt och verkligt.

Våga sticka ut

Chansa lite. Gå inte samma väg som alla andra. Dina konkurrenter berättar antagligen detaljerat om varenda liten egenskap i sin produkt. Skippa det och jobba istället hårdare på att återge dina mest lyckade kundcase och framställ de gärna på ett nytt och annorlunda sätt. Videon The Epic Split med Jean-Claude Van Damme, som Volvo Trucks släppte förra året, är ett bra exempel på att våga sticka ut, även om den kräver en budget som få av oss har tillgång till. Den sticker ut, och den tilltänkta målgruppen blev säkert nyfikna på att få veta mer om Volvos Precision Steering. Hur bra tror du att en konventionell, teknisk beskrivning av samma funktion hade fungerat när det gäller att skapa intresse?

Gör som Upworthy

Det pratas mycket om Upworthy, webbplatsen för viralt innehåll som vuxit med raketfart. De använder naturligtvis e-postmarknadsföring, och med sin kreativa förmåga att skapa fungerande ämnesrader driver de trafik till sin sajt som få andra. Deras ämnesrader skapar nyfikenhet. Ett av deras nyhetsbrev (3 mars 2014) hade ämnesraden ”See The Photos Of What Death Row Inmates Requested As Their Last Meals”. Alltså, bilder på den sista måltiden som dödsdömda fångar i USA har önskat sig. Kanske en aning bisarrt, men onekligen en ämnesrad som skapar nyfikenhet och hög öppningsgrad.

Men låt oss fundera på ett mer vardagligt exempel. Säg att du marknadsför eldrivna cyklar. En typisk ämnesrad i ditt kampanjmail kanske hade varit:

20% rabatt om du köper en elcykel den här veckan!

En mer genomtänkt ämnesrad skulle kunna låta så här:
Cykla dubbelt så snabbt utan att ens bli svettig!

Eller om du säljer kopiatorer och kör en traditionell ämnesrad:
25% rabatt på nya XYZ2500. Snabbare än någonsin!

Jämfört med:
Så användes vår skrivare för att rädda ett helt samhälle

Den andra ämnesraden leder till en artikel om hur skrivaren var en central resurs i ett välgörenhetsprojekt i tredje världen eller liknande. Vilken tror du fungerar bäst?

Tänk på det här sättet nästa gång du ska skriva en ämnesrad. Du kommer att märka skillnad.

P.S.
Det tog inte lång tid innan det dök upp ett svar på The Epic Split. Sevideon här.