Konsten att beröra – med ett e-postutskick

Publicerad 3 augusti, 2017

E-post, SMS & Sociala medier

Bara Big data och analys räcker inte

Vi vill nog gärna se oss själva som logiska, rationella varelser, men innerst inne reagerar vi med hjärtat och våra instinkter. Det gäller även våra köpbeslut. De styrs mest av känslor. Det är därför vi som marknadsförare idag säger att vi berättar historier – story telling. Några av oss gör det verkligen också. I bästa fall historier som berör och väcker känslor.

Vi talar mycket om big data och analysbaserad marknadsföring, och de är naturligtvis också viktiga byggklossar för att lyckas. Men när vi formulerar ett budskap, vare sig det är ett e-postmeddelande, en annons eller en tweet är det lätt att glömma att dina mottagare inte är robotar. De är människor som man bygger ärliga, respektfulla och varaktiga relationer med genom att skapa känslor, genom att beröra.

 

EQ-nivån måste höjas

En hel del av det digitala material som produceras håller för låg kvalitet, och det vi ser inom e-postmarknadsföring står för en stor del av detta.

Människor som inte arbetar med marknadsföring, och förvisso också en del som gör det, betraktar e-post bara som en tekniklösning, en kanal för att försöka hitta fler kunder. Men bortom automatiserade flöden, data och teknik handlar det främst om att nå fram till människor, och inte bara till deras mailbox utan även mentalt.

 

Respektera dina mottagare

Missförstå mig inte här. Jag utgår ifrån att det mesta inom marknadsföring bygger på ärlighet, men det bakomliggande syftet är ändå att sälja något. Då borde vi åtminstone anstränga oss att leverera värdefullt innehåll i utbyte mot den tid och uppmärksamhet som vi förväntar oss av mottagarna.

Vi borde lägga ner samma ansträngning när vi skapar innehållet i våra e-postkampanjer som i våra övriga kanaler, och för övrigt, med våra produkter i stort.

 

Skapa e-mail som är värda att ramas in

Av alla de reklambudskap vi konsumerar under en livstid är det oerhört få man minns efter ett tag. Vad är det speciella med de man minns, inte bara för en stund utan år efter år? Jo, att de har berört dig. Beröringen behöver inte alltid framkalla en angenäm känsla. Om det innebär att du blir provocerad kan det fungera lika bra, men det är troligtvis de som ger en feel good-känsla som man minns längst.

Tänk på en del annonser från 50- och 60-talet, när reklam var förvisso var något helt annat än idag. Många av dessa klassiska annonser har hamnat bakom glas och ram, inte bara för att de kanske var vackra eller annorlunda, utan för att de berörde.

Men det finns fantastiska exempel som inte är lika gamla. En av de som fortfarande ger mig gåshud är Apples video ”Here’s To The Crazy Ones” från 1997.

 

Ta med dig den som inspiration när du ska skapa e-postmarknadsföring som berör i fortsättningen.

Vem vet, dina bästa mail kanske också kommer att ramas in någon gång i framtiden?