Negativ trend? Vänd den! Del 2

Publicerad 5 mars, 2014

Texter & innehåll

Före sommaren publicerade vi den första delen av den här serien om tips på vad man kan göra för att öka responsen på nyhetsbrev och kampanjutskick. Nu tar vi nästa steg.

Det kanske är dags att ändra stil på både copy och innehåll?

Ett av de vanligaste felen med nyhetsbrev eller annan information som skickas ut via e-postkanalen är innehållet är för omfattande. Mottagarna orkar inte läsa allt.

  • Skriv bara en synopsis av varje artikel i nyhetsbrevet och länka till den hela versionen av nyheten som ligger på er webbplats. Det gör mailet mer lättläst, och det ökar webbtrafiken.
  • Balansera redaktionellt innehåll med information om era produkter och tjänster. Det gäller i synnerhet nyhetsbrev som absolut måste innehålla material av redaktionellt värde. Annars är det ett erbjudande och inte ett nyhetsbrev.
  • E-postmarknadsföring blir bättre om man använder en informell ton. Det vi kallar för ”corporate bullshit” har mycket sällan ett värde i de här sammanhangen.
  • Använd BizWizards delningsfunktion ”Social Media Connect” i både mailet och på eventuella landningssidor. Om innehållet är bra kommer det också att spridas.
  • Innehållet ska vara relevant och målgruppsanpassat – baserat på data och kunskap om mottagarna.
  • ”Hur man gör”-artiklar, case studies, success stories eller experttips om er marknad eller era produkter är artiklar som alltid har höga läsvärden.

Glöm heller inte att lyfta fram annat bra material som ni tidigare skapat i bloggar, vanliga nyhetsbrev, sociala media eller i andra sammanhang.