Varför är välkomstbrev ett av de viktigaste mailen att skicka?

Publicerad 18 april, 2017

E-post, SMS & Sociala medier

En mycket bra fråga, och här är de två viktigaste anledningarna till varför välkomstbrev inte får glömmas bort;

Förväntningar

Majoriteten av de som anmäler sig till ditt utskick förväntar sig att få ett välkomstmail. Inte så konstigt egentligen när man tänker efter. Vad skulle du exempelvis tänka om du som nybliven kund hejar på din kontaktperson på gatan och personen ignorerar dig helt?

Trots vikten av att ha ett välkomstmail är det bara ca 1/3 som skickar detta, vilket sänder fel signaler till dina nya mottagare.

Skickar du inte ett automatiskt välkomstmail i BizWizard idag? Inga problem, läs hur du enkelt aktiverar detta här >

Hög öppningsgrad

Som du kanske vet öppnar inte samtliga mottagare dina utskick, tyvärr. Studier visar dock på att öppningsfrekvensen för ett välkomstmail i genomsnitt är 50% – 70% högre än vid ett vanligt utskick. Se till att ta till vara på den möjligheten och få din nya mottagare att känna sig välkommen.

Så när du nu skapat ett automatiserat välkomstmail, vad ska du då fylla det med?

Tänk dig att detta är det mail som majoriteten av dina mottagare kommer att läsa, vad vill du att de ska veta? Här får du 3 tips:

  1. Berätta om dig/er.
    Första kontakten och möjligheten att bygga en relation med mottagaren, vilka är ni som företag och vad har ni för story värd att berätta?
  2. Kan mottagaren hitta dig/er i andra kanaler?
    Påminn om att ni finns på sociala medier så att mottagaren inte missar intressanta och relevanta uppdateringar.
  3. Vad kommer härnäst?
    Vad kan mottagaren förvänta sig i kommande utskick? Informera om detta så personen håller koll på när nästa utskick dimper ner i inboxen.